Boeken

8 februari 2014 - Naypyidaw, Myanmar

Vriendin Nella schreef mij over de sluiting van boekhandelketen Polare, en de voortgaande sluiting van bibliotheekvestigingen in Nederland. Zij vroeg hoe het er voor staat met bibliotheken in Myanmar.

Welnu, uw correspondente ter plekke kan u rechtstreeks verslag uit brengen van de actuele stand van zaken in dit land!

Het toeval wil dat er net vorig weekend een groot congres over 'Libraries for Society' was in MIJN hotel. Myanmar is dit jaar voorzitter van de ASEAN  = Association of South East Asian Nations, en in dat kader vinden er vele evenementen plaats, zoals ook dit Forum. Net voor ik hier ariveerde, waren er de SEA Games geweest, waarbij ik, groentje uit Nederland, dus nog met Hollands referentiekader, aanvankelijk dacht aan competities op het gebied van watersport zoals zwemmen, surfen, zeilen, en me er al over verbaasde hoe ze dit konden bedenken in dit (in deze tijd van het jaar) droge gebied 400 km van zee, tot ik door kreeg dat het de South East Asia Games waren....Maar dit geheel terzijde.

Het Bibliotheekforum concentreerde zich op 3 thema's, zoals jullie kunnen lezen in (de foto van) het krantenbericht uit mjn lijfblad The New Light Of Myanmar.

Donderdagmiddag ben ik een kijkje gaan nemen in de bibliotheek van de Union Civil Service Board, daartoe uitgenodigd door de bibliothecaresse (Daw) Myint Myint San. De ruimte van ongeveer 8x5 meter staat vol houten kasten met de boeken keurig achter glazen deurtjes. Zij toonde mij vol trots de planken met Engelstalige boeken: diverse kinderboekjes, die werknemers voor hun kinderen kunnen lenen; grammaticaboekjes en wat studieboeken ter voorbereiding op de IELTS test. Ook een paar jaargangen van 'The Best English' en 'English for All' : maandelijks verschijnende tijdschriftjes met Engelse verhaaltjes, grammatica onderwerpen, grapjes, puzzles, met daarnaast de vertaling in het Birmees. Iets dergelijks had ik toevallig vorige zaterdag op de markt gekocht: 'Ever English' (beetje vreemde titel...): slechte papierkwaliteit, zwart/wit, maar kost dan ook maar ongeveer een euro, voor iedereen hier te betalen. Ik ga ze aanbevelen aan mijn studenten: zo kunnen ze ook na mijn vertrek lekker bezig blijven met Engels, elke maand een blaadje doorwerken!

Ook was er in de bibliotheek een kast met Engelse romans, die leken te dateren uit de tijd van The British Empire...: geel, uit elkaar hangend, obscure titels, niet bepaald animerend. Het enige behoorlijke waar mijn oog op viel was een redelijk uitziend exemplaar van 'Lord of the Flies'. Ik ga eerdaags eens uitzoeken wat er tussen al dat brok stof en ellende aan te bevelen valt aan mijn leerlingen.

Tot zover het onderwerp bibliotheek, nu over naar de boekhandel.

Nu Polare gesloten is, moeten we - hoera - terug naar de kleine zelfstandige boekhandel: persoonlijk, sfeervol, uitnodigend. Gelukkig hebben we er in Nederland al een paar van dat soort, zoals onze onvolprezen Jansen en De Feijter in Velp, en Boekhandel Baas in Driebergen, waarover op 29 januari een artikel in Trouw stond, met Nella op de begeleidende foto!

We kunnen in dit opzicht ook een voorbeeld nemen aan Myanmar, waar ik vorige zondag in een klein authentiek dorpje een kwartier rijden van mijn hotel dit superkleinschalige boekhandeltje aantrof, compleet met koffiehoekje (rechts).

Sommigen van mijn volgers vroegen zich bezorgd af of ik met mijn toch wel drukke bestaan hier nog wel aan het lezen van een boek toe kom. Ja hoor, net als thuis: in bed! En vaak als ik in mijn eentje zit te eten in het restaurant, behalve bij het ontbijt, want dan lees ik mijn ochtendkrant: The New Light of Myanmar.

Ik heb al twee boeken uit: 'Burmese Days' van George Orwell (gefotokopieerde uitgave, gekocht bij een boekenstalletje in Yangon, zoals jullie mogelijk nog weten)  en 'Finding George Orwell in Burma' van Emma Larkin, dat daar mooi op aansluit, geen roman maar een reisverslag, met veel info over het huidige Birma. Het boek is van 2004, en in 2011 geupdated, maar imiddels zelfs al weer wat achterhaald, want de ontwikkelingen gaan snel hier, nu Myanmar zich heeft opengesteld voor de buitenwereld.

1. Caroline de Hartogh (Vertalersforum):
    8 februari 2014
    Hoi Mariette, heb je dit ook doorgestuurd naar Walter Jansen van Jansen & de Feijter? Zal hij vast fantastisch vinden!!
    Hier komt het adres: http://www.eenpassievoorboeken.nl/

Voor zover ik heb begrepen, geeft Walter ook boeken onder eigen beheer uit. Zou erg leuk zijn als jouw blog uiteindelijk in een boek met foto's verandert!

Met hartelijke groet,
    Caroline de Hartogh
  2. Erna:
    8 februari 2014
    In Utrecht hebben we altijd nog Bijleveld en nog een onafhankelijke, literaire, boekhandel, maar het schijnt slecht te zijn voor de uitgevers. Die hebben baat bij boekhandels die stapels bestsellers verkopen. Als collateral damage geven ze dan nog wat echte boeken uit.. Ik bedacht dat ik Burmese days ook nog had staan. Lang niet gelezen, moet ik maar eens doen.
    Erna
  3. Claartje:
    8 februari 2014
    Veel Dank voor je interessante reisverhalen die me altijd even in een andere wereld verplaatsen. Alleen bedacht ik tijdens het lezen van het boeiende laatste verhaal of jouw studenten geen e-readers kunnen aanschaffen. Of anderszins via internet aan de benodigde teksten kunnen komen? Of is dit te ver vooruit gedacht. Ik ben benieuwd En kijk al uit naar het volgende verhaal en foto. Warme groeten uit een koud Zwitserland Claartje
  4. Renske Hittenhausen:
    9 februari 2014
    Hoe is het met je voet!?
  5. Ariette Hennemann:
    9 februari 2014
    Weer een leuk en informatief verhaal! Fraai die foto van de boekhandel op z'n Birmees. Is die luie stoel voor de eigenaar of zou je daar ook als klant even kunnen zitten om wat in boeken te snuffelen? Groetjes, Ariette
  6. Ela van den Hout:
    9 februari 2014
    Met veel plezier lees ik je verslagen en volg ik je bezigheden.
    Hartelijke groet,
    Ela
  7. J.&c. Haeck:
    9 februari 2014
    Het is prachtig om te zien hoe jij groeit in het correspontentschap en ook nog propagande weet te maken voor onze boekhandel!
    Ga zo door. Hartelijke groeten van Cokkie en Jaap
  8. Ineke mentink:
    10 februari 2014
    Dag Mariette,
    Je verhalen zijn enig om te lezen. Knap hoe je steeds weer een ander onderwerp aansnijdt en hoe je ons mee laat genieten.
    Dit weekend las ik in Trouw het verslag van de schrijfster Elke Geurts (mij verder onbekend), die korte tijd Nederlandse les gaf in China. Ik zal het artikel voor je bewaren, dan kun je zelf de overeenkomsten en verschillen lezen.
    Hartelijke groet, ineke
  9. Wieke lameris:
    11 februari 2014
    Dag Mariette,

Wat fantastisch om iets van jou te kunnen lezen, 'k hoop dat je de komende maanden een goede tijd hebt, wellicht komen we elkaar in april weer ergens tegen.

Veel groeten

wieke .
  10. Annemarie:
    16 februari 2014
    Hallo Mariette,
    Wat ontzettend leuk om jou zo te volgen :-)!
    Heel veel succes met lesgeven en geniet van je verblijf daar!

Hartelijke groeten,
    Annemarie