Tony Tun Tun

13 maart 2014 - Naypyidaw, Myanmar

Na negen weken was mijn haar wel eens toe aan een knipbeurt. Geinformeerd bij een andere dame met 'westers' haar, een Canadese, wier man ook consultant bij UNDP is; zij had goede ervaringen met salon Tony Tun Tun, althans ze was daar niet onherkenbaar uitgekomen. Tony Tun Tun (spreek uit: ton ton), twee vestigingen in shopping malls, is wel de duurste en de hipste kapper van de stad. Wanneer ik in mijn lunchpauze in een shopping mall verkeer, zie ik er paarse en roze jongelui uit komen. Je begrijpt dat ik toch met steeds meer lood in de schoenen het halve uur naar het Junction winkelcentrum liep. Maar een kapper op de markt durfde ik al helemaal niet aan.

Ik kreeg een chique L'Oreal kapmantel om en ja, hoor, daar begon het al: de jongen die mij knipte had inderdaad een hoge kuif met koperrood haar. Hij hanteerde met artistieke gebaren een grote schaar, waarmee hij van al de laagjes in mijn kapsel exact een halve centimeter afknipte. Dat had ik zo gevraagd, en met duim en wijsvinger aangeven, maar kom daar bij een Nederlandse kapper maar eens om: die doen gewoon hun eigen zin, je wil een halve centimeter eraf en dat wordt meteen anderhalf, of een geheel ander model.

'Stylist Zaw' (zo stond dat later op de bon) werd bijgestaan door een kappersleerling, letterlijk bijgestaan, want die stond er de hele tijd bij. Zodra er een laagje was geknipt, schuierde hij mijn nek. Nederlandse kappers gebruiken een  knip of klemmetje om een stuk haar terzijde te houden, hier hebben ze daar de trainee voor, die het plukje dan even vasthoudt. Ik vond het wat vreemd dat de leerlingkapper een kort kapmanteltje droeg, maar dacht dat dat mogelijk de bedrijfskleding was. Toen ik mijn bril weer op zette, zag ik dat de bovenkant van zijn haar wit was van het schuim, met wat gouden plukken eronderuit: tijdens zijn trainee taken verfde hij meteen zijn haar.

Beide jongens vreselijk aardig (zoals iedereen hier), ze probeerden met hun tien woorden Engels echt een gesprek te voeren. Ze kwamen er niet over uit hoe mooi de kleur van mijn haar was, en dat geheel natuurlijk: 'gold and silver'. Ja, zo kun je het ook noemen... Misschien een ideetje voor een nieuwe Tony Tun Tun trend?

We namen als goede vrienden afscheid, mijn haar heeft in tijden niet zo mooi gezeten na een kappersbezoek, en dat allemaal voor de somma van omgerekend 3 euro.  Ik zou willen dat mijn haar in een week een halve centimeter kon groeien, dan ging ik volgende week weer!

22 maart: Tony Tun Tun vervolg

Vele van mijn lezers vroegen om een foto van mijn 'nieuwe kapsel'. Tja, die hebben toch even niet goed opgelet ... De reden dat ik enthousiast over stylist  Zaw was dat hij juist mijn coupe geheel hetzelfde had gelaten, alleen anderhalve centimeter korter had gemaakt. Dus voor een foto daarvan mag je er wel een vergrootglas bij hebben. Dochter Emma, kien als altijd, had wel door hoe het zat: zij schreef' 'Jammer, mam, dat hij zo goed naar je heeft geluisterd, ik had je graag eens met rose haar gezien'. Nou, mooi niet!

Maar misschien kan ik jullie wel blijmaken met een foto van stylist Zaw en zijn assistent zelve!  Ik ben gisteren weer naar de salon gegaan, nu voor een voetmassage, en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de jongens te vragen voor mij te poseren. Ze herkenden mij meteen toen ik de zaak binnenkwam (niet zo moeilijk, ik ben ongeveer de enige Westerling in de wijde omtrek).

Ik heb overigens ontdekt dat ze wel degelijk haarklemmen hebben, alleen niet voor het haar (daar hebben ze de trainee voor, om plukjes haar vast te houden). Wel voor het vastzetten van de longyi bij een voetmassage, zie de foto's!

1. Annet van de Kraats:
    Hoi Mariette,
    Uit je verhalen blijkt dat je het goed naar je zin hebt! Wat je allemaal doet en ziet en ondervindt! Zó leuk om te lezen!

Nog mooie weken toegewenst!

Hgr,
    Annet
  2. Kees van Gastel:
    13 maart 2014
    Leuk en amusant verhaal! De keren dat Margreet en ik in Thailand en later op Bali ons lieten knippen is ons ook goed bevallen en net als jij voor een onwaarschijnlijk lage prijs.
    Hartelijke groet en tot ziens op het Probuslustrum.
  3. Vera Hartland:
    Hoi Mariëtte,
    Leuke story! Ik had natuurlijk wel een foto verwacht van je geslaagde coupe! Ik geniet nog steeds van je verhalen en mooie foto's.
    Nog een paar fijne weken toegewenst!
    Vera
  4. Hante Witteveen:
    13 maart 2014
    Tot op heden zijn er drie kappers in de wereld, die mijn haar aankunnen. En wel in Bangkok, Domburg...... en ARNHEM :) .
  5. Yvon h. aukes:
    13 maart 2014
    Wat een kostelijk verhaal weer Mariette. Door de fantastische voorstelling van zaken blijk je telkens weer een geboren verslaggeefster te zijn. Wat dacht je na thuiskomst van een item bij omroep MAX? Of een artikel in OPZIJ? Het is echt genieten van jouw amusante en beeldende beschrijvingen. Ik kijk nu al uit naar de volgende aflevering!
  6. Annemarieke Breuning-Schipper:
    13 maart 2014
    en nu ben ik heel benieuwd naar een foto!!
    leuk hoor jouw verhalen, ik open je blog altijd zodra ik kan!!
    veel liefs
    Mieke
  7. Inge Haggenburg:
    13 maart 2014
    Ik had wel de foto van je nieuwe kapsel willen zien.
    Leuk verhaal.
  8. Loes van den Boom:
    13 maart 2014
    Zie het voor mij, de jongen met het kapmanteltje om ....
    Wat een mooi verhaal.
    Gelukkig maar dat we niet hoeven te wachten tot je weer thuis bent om al jouw verhalen te horen.
    Veel plezier maar weer.

Hartelijke groet,

Loes
  9. Grace Luijkenaar:
    14 maart 2014
    GEWELDIG DIT VERHAAL, WE HEBBEN ER ZO OM MOETEN LACHEN! Ga bij thuiskomst alsjeblieft een boek schrijven over je belevenissen!!! Geniet verder, lieve groeten, Grace
  10. Louk & Else:
    14 maart 2014
    Ik ben heel benieuwd naar een foto !

Groetjes , Louk
  11. Dorise:
    14 maart 2014
    Voordat je weggaat nog even een luxe behandeling bij de kapper. Vraag vooral een massage. Ze hebben van die slanke dunne vingertjes. Dorise
  12. Floor Leussink:
    Hoi Mariette,
    Ik sluit me aan bij diegenen die een mooie foto van je kapsel (en tuniek) willen. Nu nog naar de massagesalon!
    Groetjes van de tuinclub (vandaag gestart)en van Floor
  13. Judith Haazebroek:
    Ha Mariette,
    Ook ik sluit me aan bij diegenen die een foto van je "nieuwe look" willen. Het lezen van je verslagen blijft leuk,dat is echt een kunst na zoveel verhalen het nog steeds boeiend te houden, heb jij al eerder verhalen geschreven?? Wat een ervaring hé, en wat geweldig dat je dit doet. Kan niemand je ooit meer afpakken.
  14. Emma:
    15 maart 2014
    Haha mooi verhaal weer! Jammer dat hij het zo goed begreep had het ook leuk gevonden als jij met wat roze lokken was teruggekomen! Geniet van je weekend mandalay mams!

Liefs em
  15. Marjo:
    15 maart 2014
    Zo heb je steeds nieuwe ervaringen. Dit soort dingen kan je zelf van tevoren niet verzinnen, geweldig! Groetjes, Marjo
  16. Jan en Mieke:
    18 maart 2014
    Jouw Burmese days zijn ook heel bijzonder aan het worden!"
    "The time of your life" wellicht?
    Net zoals bij vroegere reisverhalen van jou, genieten we ook nu weer volop van de juweeltjes over deze reis.
    Groeten!
  17. Caroline de Hartogh (Vertalersforum):
    20 maart 2014
    Hoi Mariëtte,

Wat enig! En beslist jouw blog publiceren!
    Met hartelijke groet,
    Caroline
  18. J.&c. Haeck:
    22 maart 2014
    ik geloof dat wel mooiste verhaal is tot dusver!
    Jaap
  19. J.&c. Haeck:
    22 maart 2014
    Ik geloof dat dit wel het mooiste verhaal is tot dusver!
    Jaap
  20. Maaike:
    23 maart 2014
    Liep nog wat achter met lezen van je blogs, maar dit is wel een heel leuk verhaal. Ben benieuwd met wat voor een look je thuiskomt!!!